Romy over haar rol in een televisieserie

Romy Pho (21) heeft de hoofdopleiding van De Nederlandse Acteursschool gevolgd in Apeldoorn. Zij kreeg o.a. les van Halina Reijn, Daniël Boissevain, Melody Klaver, Mingus Dagelet en Bas Keijzer.
Romy is binnenkort te zien in de televisieserie “De Slet van 6VWO” en wij mochten haar een aantal vragen stellen over deze ervaring!

Super leuk dat je deze rol hebt mogen spelen! Kun je vertellen hoe dit zo is gekomen?
Ik heb vorig jaar een klein rolletje gehad in een Nickelodeonserie, De Ludwigs. Dat was ontzettend leuk om te doen. Eén van de regisseurs van De Ludwigs deed toevallig ook dit project. Toen ze op zoek waren naar een Lian hebben ze mij gevraagd om te komen auditeren, dus zo heb ik de rol gekregen!

Wat vond je het leukste aan de draaiperiode?
Het was superleuk om op de set te staan en vooral om te werken met zoveel leuke mensen. Ik had al eerder iets voor tv gedaan, maar dit was echt een stap omhoog. Alles werd ontzettend professioneel aangepakt en ik heb vooral heel veel lol gemaakt met de cast en crew op de set. Je bent natuurlijk de hele dag met elkaar dus naast hele lange, vermoeiende dagen hebben we ook veel tijd gehad om leuke dingen te doen. Het is vooral heel leuk dat je elke dag op verschillende plekken komt. Ik vond het heel leuk om te draaien in Lian’s huis, voor haar slaapfeestje, maar op één van mijn laatste draaidagen draaiden we de kolderdag. Dit was onze laatste schooldag voor de examens, dus was het feest. Buiten stonden allemaal springkussens, glijbanen en dat soort dingen. Na het draaien hebben we zelf ook nog even als kleine kinderen buiten gespeeld.

Wat heb je geleerd van deze draaiperiode?
Vooral dat ik niet zo streng voor mezelf moet zijn. Ik ben nogal kritisch en kan vaak over-analyseren en ‘aan’ blijven staan. Ik heb gemerkt dat dit echt heel vermoeiend is geweest, en nu ik mezelf terugzie op scherm zie ik ook terug dat ik teveel denk. Gewoon genieten dat je lekker doet wat je leuk vindt, de rest is veel minder belangrijk.

Heb je bepaalde technieken kunnen toepassen die je tijdens de lessen van DNA hebt geleerd?
Bas Keijzer heeft me ooit eens verteld dat het mooi is als je lelijk durft te zijn. Je moet je dus geen zorgen gaan lopen maken over of iets er mooi uit komt te zien, maar meer om of je daadwerkelijk voelt wat je zou moeten voelen. Dat is me altijd bijgebleven en heb ik ook proberen te gebruiken in mijn spel.