Docenten en lesinhoud

Wij zijn trots op ons docententeam! Docenten bij de Nederlandse Auteursschool zijn allemaal werkzaam in de theater, film- en televisie branche en leren jou graag de kneepjes van het acteervak. Docenten worden op basis van beschikbaarheid ingepland, en kunnen per lichting verschillen.

Inhoud van de lessen

Teksttoneel

In de lessen behandelen we verschillende scènes uit verschillende toneelstukken. Dit kan zowel modern als klassiek repertoire zijn. Deze worden vooraf toegestuurd om in te studeren, zodat er in de lestijd volop mee gewerkt kan worden. Dit kan een monoloog, dialoog of trialoog zijn.
We ontleden de teksten en proberen dit eigen te maken. Dit doen we onder andere door personage opbouw en het analyseren van conflicten en doelen binnen de scène. We begeleiden jou naar geloofwaardig spel en tekstinterpretatie.

Camera Acteren

Er zullen een aantal lessen zijn waarbij camera acteren aan bod komt. We behandelen een filmscène die we opnemen (in meerdere shots) en terugkijken. Door het terugkijken van de scènes leer je veel omdat je goed ziet wat je doet en hoe dit overkomt op beeld.
Vervolgens geeft jouw docent feedback zodat je deze in een volgende take kunt meenemen.
Spelenderwijs leer je om te gaan met de camera en de wetten van de set. Erg handig als je straks zelf op de set staat!

Elementair spel

Dit is de historische benaming voor de algehele trainingsvorm die erop gericht is om tot spelen te komen op zowel emotioneel als fysiek niveau. Elementaire speloefeningen zijn onder meer het opkomen, het omgaan met dingen/voorwerpen, luisteren, reageren in het nu, het ontstaan van een emotie en de gerichtheid van de gedachten. Elke docent heeft een eigen manier om met elementair spel te trainen, uiteindelijk neem je van elke docent tips en tricks mee die voor jou werken.

Improvisatie

Improviseren is een vorm van toneelspelen waarbij de acteurs grotendeels onvoorbereid en ter plekke het verhaal, de personages en de dialogen verzinnen. Allereerst leer je natuurlijk contact maken met jezelf en de ander. Luisteren, kijken, incasseren, reageren en op die manier leer je ook improviseren. In elk mogelijke situatie of gemoedstoestand reageren vanuit wie jij bent. Jouw persoonlijkheid als mens is de basis van al jouw personages bij het improviseren. Vaak krijg je van tevoren wel enkele uitgangspunten mee, bijvoorbeeld de locatie, of het type personage.

Filmscènes

In de lessen behandelen we verschillende scènes uit films en series. Deze worden vooraf toegestuurd, zodat er in de lestijd volop mee gewerkt kan worden. Vaak zijn het scènes uit het repertoire van onze eigen docenten, of zijn het scènes die hen inspireren. Je probeert verschillende invalshoeken uit. Je leert de scène op meerdere manieren aan te vliegen zodat je er je eigen scène van maakt.
Uiteraard komt hier ook weer het stukje tekstbehandeling aan bod zoals al eerder omschreven bij het kopje ‘teksttoneel’.

Casting training

Tijdens de opleiding krijg je een castingtraining van Fay en Ilse van Post Castelijn Casting. Een uniek kijkje in de keuken van het grootste castingbureau van ons land. De castingdirectors vertellen jou alle ins en outs over het casting vak zodat jij goed voorbereid op audities komt.