Geschreven door Eva Oosters

Zondag 20 januari kregen wij les van Maria Kraakman, een bijzondere les op een andere locatie dan normaal. We zagen elkaar in het centrum van Apeldoorn, in de theaterzaal van de Gigant. Nadat we waren gesetteld, we ons hadden voorgesteld en Maria had verteld over haar indrukwekkende carrière, konden we van start.

Misschien denken jullie wel: die studenten van de nederlandse acteursschool die moeten wel de spannendste dingen doen en beleven met elkaar. Voor het grootste deel van de tijd is dat natuurlijk ook zo. Dat voelde misschien een beetje anders toen we de eerste 10 minuten van de workshop in je eentje naar een zwarte muur moest staren. Níéts bleek echter minder waar, want hoeveel kan er gebeuren als je je gedachten tijdens die tien minuten de vrije loop laat en deze vervolgens probeert op te schrijven?

Aan de hand van deze opdracht en meer leerden we hoe je gebruik kan maken van je werkelijke gedachten tijdens het spelen van een scène. Het is mega belangrijk om echt in het moment te zijn tijdens de scène om zo ook realistisch te kunnen reageren. Dat ondervonden we ook toen we in detail moesten beschrijven hoe onze ochtend was geweest. En nee, dat ging niet van ‘ik werd wakker en toen ging ik ontbijten’, maar echt over ‘ik sloeg het grijsgestreepte dikke dekbed van me af en zette alvast één voet op het koude donkerbruine laminaat’. Cruciaal was of je het ook écht aan het beleven was.

Als afsluiter waren we schoonmakers in Carré. Stel je eens voor, je loopt de zaal in alsof het een dag als alle anderen is, maar merkt ineens op hoe mooi die zaal eigenlijk is. Je twijfelt even, huivert, maar maakt dan een geluidje om te kijken hoe de echo is. Wauw. Na die stap kan je het níét laten om even die ene zin aan de grote lege zaal van Carré te presenteren alsof hij vol is. Je hoort een geluid en rent af, gênant! Dit verhaaltje mochten we zo realistisch mogelijk, zonder tekst en grote gebaren, vertolken.

Elementair spel: dat was de grote les van Maria. Hoe kan je gebruik maken van deze vorm en wat zijn de valkuilen? Ook leerden we onze gedachten te gebruiken bij dit realistische spel. Voor jullie als lezers zou ik om te beginnen deze opdracht maar eens proberen uit te voeren: denk 5 minuten lang aan een luciferdoosje en niks anders… Succes![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]