Achter de schermen met initiatiefnemer Joji Na.

Halina Reijn & Joji Na – De Nederlandse Acteursschool

De Nederlandse Acteursschool is een initiatief wat al langer op mijn wensenlijstje stond. Dit jaar vieren Tim en ik het 10-jarig jubileum van onze theaterschool, evenementenorganisatie en productiehuis. Op het Zwitsalterrein in Apeldoorn bevindt zich ons pand. Tim is verantwoordelijk voor de evenementen, en als mede-eigenaar van het bedrijf ben ik verantwoordelijk voor de school. Hier worden van maandag t/m zaterdag lessen gegeven binnen de podiumkunsten, en diverse producties ontwikkeld. Denk hierbij aan festivals, congressen, (jeugd)voorstellingen of korte films. Ook wordt er op onze school regelmatig gecast. Op zondag gebeurde hier niet zoveel.
In het verleden speelde ik als acteur in o.a. Spangas, Vrijland en diverse (gast)rollen voor commercials, televisie en theater. Op een gegeven moment voelde ik de behoefte om me als acteur verder te ontwikkelen. Ik ben van mening dat je nooit bent uitgeleerd, maar kwam niet verder dan losse workshops of amateurproducties. Nee, ik zocht een initiatief op hoog niveau. Een initiatief dat ik kon volgen naast mijn bedrijf. Maar dat bleek in Nederland helaas niet te bestaan. Hoe gaaf zou het zijn om zelf iets te organiseren? Dat was het begin van De Nederlandse Acteursschool. Het leek me een mooi idee als er in blokken werd les gegeven, zoals camera acteren, improviseren of teksttoneel. En dan het liefst gegeven door acteurs en actrices uit het vak. Inspirerende acteurs en actrices waar je naartoe gaat in het theater of ziet op het witte doek. Ik besloot mijn netwerk en vrienden te contacten en een heleboel zeiden direct ‘’ja’’. Want hoe leuk is het om jouw kennis en ervaring te delen met andere spelers?
Op dit moment zijn er twee groepen bezig, alle spelers zijn zorgvuldig uitgekozen na een auditie. En wat een energie, motivatie en talent spat er bij iedereen vanaf! Ik ga elke zondag met heel veel zin naar mijn ‘’werk’’, om eerst in de Theaterkantine met een cappuccino bij te praten met de spelers, en ze vervolgens in studio 1 en 2 ‘’los te laten’’ in een uitdagende les van o.a. Halina Reijn, Melody Klaver, Bas Keijzer of Mingus Dagelet.
Ik geloof niet in een algemene waarheid wat acteren betreft, en daarom is het zo leuk om te zien dat de spelers elk blok weer iets anders leren. Gaaf ook dat je met elkaar een band opbouwt. Er is veel ruimte voor persoonlijk contact. Je leeft met elkaar mee, als er een intense les is geweest waarbij een speler grote stappen heeft gemaakt, als er een auditie is, of als iemand bezig is met een eigen project.
De voorbereiding voor de presentatie van de eerste groep is in volle gang. Op maandag 8 april spelen we de presentatie bij Stage Entertainment in Amsterdam. Voor één keer wijken we uit naar Amsterdam zodat het voor de mensen uit het vak, familie en vrienden wat makkelijker is om te komen. En wat een vette locatie is dat!  Misschien een beetje jammer dat ik nu zelf niet speel aangezien ik het project organiseer, maar wat gun ik elke speler zijn/ haar ontwikkeling. Ik ben ondertussen bezig met het vervolg, en vinden er gesprekken plaats met toffe namen voor het nieuwe seizoen. Met De Nederlandse Acteursschool is een wens uitgekomen, stay tuned voor alle ontwikkelingen![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]