Marlous over de eerste les van Halina Reijn

Geschreven door Marlous Holster

We gaan enkele maanden terug in de tijd.

14 oktober 2018
Vandaag is de dag! Twaalf talenten verspreid over het hele land zijn uitverkoren voor de nieuwe Nederlandse Acteursschool en al deze talenten komen vandaag samen voor hun eerste lesdag. Langzaam druppelen we als nieuwbakken studenten binnen. Gezonde spanning op ieders gezichten. Sommigen kennen elkaar nog van de auditie. ”He wat leuk dat je door bent! Ik dacht het al wel. Je was zo goed”. De aftrap is uitdagend. Vandaag ontmoeten we Halina Reijn. Om 12 uur stapt ze binnen. Een prachtige verschijning in een lichtblauw millimeter kort jurkje. Ik bedenk me nog; dat is echt iets voor een actrice. Je

Eerst gaan we met z’n allen op de foto, want dat dit moment uniek is beseffen we. Een schooljaar leren met allerlei grootheden uit het vak. Dit wil je later als je negentig bent toch navertellen aan je kleinkinderen? Wat oma vroeger voor avontuur gehad heeft… Halina heeft het ons niet makkelijk gemaakt. We moesten een monoloog aan de telefoon leren, uit het solo theaterstuk: La Voix Humaine. Doe het maar eens na. Alleen jij en een telefoon in je hand, geen tegenspel van iemand anders en aan het einde van de monoloog wil degene die je speelt dood. Pittig te noemen, maar de kop is er af.

Gedurende de dag mogen 1001 vragen stellen aan Halina en dat doen we. Het is fijn om te praten over de raakbaarheden van een acteur. Als acteur ben je op je mooist wanneer je je puurste zelf bent. Geen trucjes. Je natuurlijke jij, die met alles wat in zich leeft de mooiste kunst weet neer te zetten. Vandaag kom ik tot de kern. Acteren is voor mij met bezieling mijzelf zijn. Terug naar de basis, mijn innerlijke zelf waarin ik in mijn fantasie en gedroom kan komen tot natuurlijke creaties.

Ik denk nog even terug aan die oma van negentig over heel veel jaar en tegelijkertijd zie ik mijzelf terug als 5-jarige. Alleen in de bosjes actricetje spelend. Toen wist ik al wat ik wilde. Al sinds dat ik een klein meisje was ben ik een dromer. Op deze lesdag kwam mijn droom uit. Halina bevestigde dat je in alles jezelf mag zijn, in wat of wie je ook bent en van daaruit die mooie actrice mag laten opbloeien! En dat is wat er het komende jaar gebeuren gaat. Met mijn talent en het talent van al mijn fijne medestudenten.